ericamodin

Alla inlägg under mars 2016

Av erica modin - 30 mars 2016 20:51

Idag när jag kom till stallet tänkte jag att hon bara skulle få massage.
Men så blev det Inte! Hon fick massage men jag blev alldeles för sugen på att rida. Vädret såg ut att hålla uppe! Så la på henne fleece täcket och skulle ut och rida. Efter en liten stund, tror ni inte att det började att komma en massa regn?! Så himla typiskt.. Men det blev en kort runda iallafall och vi fick komma ut och njuta lite! Sen fick hästarna komma in och få sin kvällsmat.
Och det tackade dom ju inte nej Till!
/ Erica

Av erica modin - 28 mars 2016 10:20

Igår hade jag ganska ont i huvudet och var trött och seg. Kände mig precis som att jag hade varit bakis, men hade ju inte ens druckit något.. Nej jag vet inte vad det var för något!

Så iallafall var rätt trött och sleten i stallet. Började med att vattna paddocken för den var rätt torr. Sen så blev det mys pys med Philippa. Vi gjorde alla övningar från backen. Vi övade inkallning,backa,slalom, stanna över bom, longerade lite och travade på kommando.
Jag tycker sånt här är jätte roligt! Just för att när jag köpte Philippa var hon väldigt speciell. Hon litade inte på någon människa. Hon kan fortfarande vara väldigt skeptisk mot folk och när hon blir det vissar hon det genom aggressivitet.
När jag köpte henne tog de två år innan jag kunde rida henne. Man kunde inte leda henne för hon bara stack eller sprang över henne och man kunde inte gå in i boxen till henne då blev man inknuffad i ett hörn och skulle men lyfta hovarna på henne hotade hon med att lägga sig ner. Och allt detta för att hon var så osäker på människan!
Kan skriva ett inlägg om allt detta någon annan dag.

Idag gör hon inget sånt! Det har vi övat bort. Men hon är fortfarande speciell. Och det är de ja älskar med henne! Hon är min lilla pärla. Men ibland behöver vi öva saker från marken så hon får öva och tänka lite och få mer förtroende för Människan!
/ Erica

Av erica modin - 27 mars 2016 13:56

Först tänkte jag skriva lite om hur ridningen gick igår. Den gick jätte bra. Red på gramanen i paddocken och vanligt rakt bett. Har nu tröttnat på att använda starka bett på henne.. vill få henne lugn på vanliga! 

Vi uppvärmde i ca 10 min bara på gramanen och sen plockade jag av den. Jag använder den knappt inte. Det är ibland jag kortar upp den när jag behöver en '' hjälpande hand '' när hon blir lite för envis och pigg. Detta är även en hjälp för både henne och mig. Hon får lättare att sätta muskler och jag blir mjukare med mina händer och bättre med min sits. 

Hon hade fin och ärlig form. Jag plockade sedan av den efter 10 min och den ärliga formen satt kvar! Hade med mig bakbenen på henne jätte bra och jag kände hur bra hennes rygg jobbade under mig. Efter detta hoppade jag, vill inte hoppa med graman, tycker det är lite för riskabelt. Hon hade fin form till och efter hindret och jag hade full kontroll! Gick verkligen jätte bra och hon accepterade detta mycket hellre än ett skarpt bett!

 



Varför väljer jag att rida med detta då? Jo sanningen är såhär..

Jag är trött på alla dessa skarpa bett som ska kosta så otroligt mycket pengar och när man kommer hem med det så visar det sig att hästen inte riktigt trivs med det kanske som man hade hoppats på?

Det Svider faktiskt lite i mitt hjärta när jag ber henne att ta pelhambettet.. Jag vill kunna rida henne på ett vanligt enkelt bett. Jag vill öva fram kontrollen, och vi ska lyckas! Då jag vet att hon hade trivts mycket bättre på det. 

Nu menar jag inte att pelham är ett dåligt bett för det är det verkligen inte. Men det finns olika hästar med olika personligheter och vilja, och där efter tror jag att man får tänka efter, vad vill min häst igentligen ha för bett?

Så ska verkligen försöka lägga alla '' skarpa '' bett på hyllan för vi ska öva på att hitta kontrollen ändå!


När jag rider på gramanen kan jag välja när jag vill använda den och inte använda den. Hon får mer en avslappnad form och jag blir bättre i min sits och mjukare i mina händer! Och detta är ju väldigt bra. 

När jag får den önskad form och rätt form jag ber om. Fortsätter jag alltså inte att använda gramanen. Då släpper jag den helt, det blir som hennes beröm och då behövs den inte mer. När jag där emot känner att nu blir hon pigg! Eller nu behöver hon vakna till lite och lyssna på mig och inte gå i hennes egna lilla värd så tar jag endast lite i den så får jag mer kontakt igen. Och där efter släpper när allt är som det ska! 

Det enda som är svårt är väl att jag har sjukt små händer och lite ovan att rida med två tyglar, men man vänjer sig rätt så fort!

Hon accepterade detta jätte bra och vi hade verkligen jätte roligt tillsammans. Hon var inte envis utan va med hela tiden och lyssnade! Känns verkligen jätte bra. Och jag kommer endast att använda denna vid uppvärmning! :) Då jag anser att den inte behövs mer än det. 

/ Erica

 


Av erica modin - 26 mars 2016 20:21

Tänkte köra en '' sammanfattning '' av den härliga kvällen igår med en underbar kompis! Hade lätt kunnat åka dit idag igen.. men men, nu får man se fram emot nästa år! Ni får även ursäkta mig för alla mobilbilder, orkade inte släpa runt kameran där inne..!   


Vi började med att gå upp klockan halv sex. Göra oss i ordning sen åka. Ta ungefär två timmar för oss till Göteborg! Vi parkerade lite längre bort vid lisebergs parkeringen. Då det var smidigare och inte lika mycket folk, vilket som kan vara rätt skönt! Det tog kanske 10-15 min att gå till showen? Men vad gör det, det var så skönt med frisk luft. Speciellt på kvällen när man börjar bli lite tröttare, hjärnan piggnar till!

     

 

Sen så när vi kom in blev det fort till våra platser då showen hade börjat. Det började med hoppning. Sen har vi gått på mässan där efter, kollat lite på dressyr och mässan. Sen lite mat och dressyr där inpå igen! Var så otroligt spännande igår. Tyvärr inga bilder,bara massa filmklipp!


När vi gick på mässan kollade vi mest in grejerna. Sedan alla små uppvisningar som dom hade där. Min favorit var helt klart när dom visade upp två fina frieser hästar! Om ni inte visste detta, så är faktiskt frieser en av mina absoluta favorit raser! Visst är dom vackra?! 

 


Vi gick i mellan mässan och alla tävlingar. Man vill ju hinna med så mkt som möjligt! Men jag köpte inte så mycket. Hittade faktiskt inte så mycket som jag ville ha. Till min förvåning! Tänkte att ja kommer säkert att köpa en massa men nej! Det gjorde jag inte. Blev en kalender och en graman tygel. Som jag tyvärr inte tagit någon bild på än.

Kan även visa en bild på denna pudding, tänk att ha en sån vacker häst i stallet! Jag smälter!

 

Men vi hade super duper roligt! Längtar redan till nästa år. Så sjukt roligt man kan ha de. Det mest spännande var när patrik och roffe red enligt mig i dressyr och hoppning! 

Jag är så sjukt glad över denna dagen. 

Nästa år tar vi helt klart mer än en dag och bokar in oss på något hotell!

Ett minne för livet som alltid där!   

/ Erica

 

Av erica modin - 25 mars 2016 08:38

Mot Göteborg horse show med bästa!
/ Erica

Av erica modin - 23 mars 2016 20:35

Hoppsan här blev det två snabba inlägg på raken! Men hade tänkt att uppdatera lite idag ( Ifall det inte blir något med det imon ) Varit lite dålig nu några dagar i sträck. Men haft mycket att göra! I måndags var jag iväg med en jobbar kollega och igår var jag på tupperwear party, så får skylla lite på det nu!


Imorgon är det iallafall en rolig dag. Börjar med jobb, ska börja tidigt. Sen så är det påskmiddag imon på jobbet och ett litet påsklotteri som vi brukar ha! Jobbar bara halvdag för sen går vi på några dagars ledighet nu inför påsken.


Efter det blir det mot stallet, ska rida ett efterlängtat dressyrpass. Regnar det inte följer kameran med och filmar lite på stativet! 

Sen så får jag besök av en kär vänn. Då blir det taco kväll och sen gå till sängs tidigt för efter det blir det Göteborg horse show tidigt på Fredag morgon! Vi har ju en bit att åka.

Kommer att bli en kanon påsk! Hoppas jag hinner uppdatera så mycket som möjligt...

Hinner jag imon och kan filma så slänger jag upp ett filmklipp från dressyren! 

Nu är det dags att sova och invänta morgondagen. Den ser jag väldigt mycket fram emot!!   

/ Erica

 

Av erica modin - 23 mars 2016 20:11

Idag red jag som sagt ut. Hon va så himla skitig när hon kom in, rullat sig i hagen som vanligt! Men jag som person skulle aldrig få för mig att sätta på en häst ett täcke för att hålla den ren. Hellre att dom får njuta i hagen utan täcke och man får rykta lite längre, så mysig tid tillsammans!
Sen så på med all utrustning och ut. Red även dessutom på hennes favorit hackamoret idag!
När vi red på asfalten så hörde jag först en traktor och sen kollade jag bakåt, och såg en till! Jag tänkte bara " Nej "! För Philippa är livrädd för traktorer. Hon grips av panik och stegrar och försöker skena iväg, vilket som kan bli väldigt farligt..
Men jag han ställa mig i ett dike. Och där kom givetvis en till traktor!
Men till min förvåning var hon lugn! Hon stod och kollade lite. Var helt klart spänd men försökte inte med något annat. Sen så kunde vi gå fram till ena traktorn så hon fick kolla lite. En chock och även ett glädje rus! Jag är så otroligt stolt över henne.

För att hon inte greps av panik som i vanliga fall. Visserligen var hon på spänn men vad gör de? När hon gör så stora framsteg som hon gör hela tiden! Hon är en pärla allt min tjej. Så glad var jag och oj vad godis och beröm hon fick, och hon blev riktigt mallig där ett tag och gick med hög form och stora steg och ju mer jag använde ordet, bra, så mallade hon sig ännu mer. Min lilla charmis!
Sen när hon var så nöjd blev de bara av skrittning i paddocken. Ville inte tjata på henne mer med dom framstegen. Hoppas ni förstår min glädje!
/ Erica

Syrrans häst hade också rullat och gottat sig i hagen ;).

Av erica modin - 20 mars 2016 15:01

Varit och kollat på dressyr idag. Syrrans mans syster som red på sin häst!
Så de va kul :). Nu är jag mega taggad till att träna dressyr.. Där jag hör hemma! Hoppning är kul med inte riktigt min grej. Ja ni ser ju där nere på filmklippet.
Jag gör de nog mest för philippas skull, för hon tycker det kan vara kul med ett hopp pass då och då! Men det är dressyren vi behöver träna mest i. Snart börjar formen sitta i galoppen!
Nu är vi påväg tillbaka till stallet och ja ska göra klart stallet och den bege mig hemåt. Packa in mina fälgar i bilen som ska krängas på däck tills på fredag, kommer bli så snyggt!
Men just nu har jag bara dressyr i huvudet..
Imon är det iallafall jobb som säljer! Denna veckan blir bara till torsdag sen går vi på lång ledigt till påsk!
/ Erica

Presentation


Välkommen till min blogg! Här kommer du få läsa mycket om mig och min Dponny Philippa som är en import från holland! Vårat mål är att bli bättre inom dressyren.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards